دنیای متن باز

۸ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

پیش‌تر در مقاله‌ای به معرفی مهم‌ترین زبا‌ن‌های برنامه‌نویسی پرداختیم و اشاره کردیم که از هرکدام در چه قسمتی می‌توان استفاده کرد. نکته‌ای که لازم است در ابتدای این مقاله به آن اشاره کنیم این است که هدف ما تنها کمک به علاقه‌مندان برای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی مناسب با توجه به انتظارات، اهداف و علاقه‌مندی‌ها است. بنابراین هیچ‌گاه به این نکته نخواهیم پرداخت که کدام زبان بهتر از دیگری است. هنگامی‌که بخواهید یک زبان برنامه‌نویسی را به‌صورت جدی ادامه دهید، برنامه‌نویسی تمام زندگی شما خواهد شد. بنابراین برای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی باید از ابعاد مختلف آن ‌را برسی کنید. در این مقاله ما زبان‌های برنامه‌نویسی را در سه زمینه‌ی فرصت‌های شغلی، جامعه‌ی استفاده‌کنندگان و آینده‌ی آن زبان برنامه‌نویسی با هم مقایسه می‌کنیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید.

آیا رایانه‌های مک نیاز به آنتی‌ویروس دارند؟ آیا سیستم عامل مک شرکت اپل ویروسی می‌شود؟ این‌ها سوالاتی هستند که از زمان معرفی سیستم عامل مک ذهن کاربران را به خود درگیر کرده است. ما را همراهی کنید تا پاسخی دقیق و قاطعی به این سوالات بدهیم.

مرورگر کروم برای بسیاری از افراد، اولین و بهترین ابزار برای مرور وب در لپ‌تاپ و موبایل است. اما برخی کاربران ممکن است به دلایل مختلف بخواهند از مرورگری دیگر به جای آن استفاده کنند.

 ‌‌‌‌گوگل ‌کروم مرورگری کاربردی با تعداد زیادی افزونه و اپلیکیشن مفید است و امکان همگام‌سازی آن روی چند ابزار، امکان دسترسی به اطلاعات را روی چندین ابزار مختلف، برای کاربران مهیا می‌کند. اما در کنار این نکات مثبت، کروم مرورگری است که بخش اعظمی از منابع سخت‌افزاری سیستم را اشغال می‌کند. به‌علاوه بسیاری از افراد ممکن است به‌خاطر حفاظت از حریم شخصی‌شان در برابر گوگل، بخواهند از مرورگری به جز کروم استفاده کنند. واقعیت این است که کروم، برنده‌ی جنگ مرورگرها است. بنا به آمار منتشر شده از سوی StatCounter، در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد کاربران کامپیوترهای شخصی از کروم استفاده می‌کنند .در رده‌های بعدی اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس قرار دارند که هر کدام ۱۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارند. ۴ درصد هم از مرورگر سافاری استفاده می‌کنند.

اگر جستجوی کوچکی در اینترنت با موضوع سیستم‌عامل لینوکس انجام دهید با مطالب زیادی درخصوص مقایسه‌ی سیستم‌های‌عامل، مزایا و معایب، موارد استفاده و ... روبرو میشوید. احتمالاً پس از مطالعه و بررسی چند مقاله سردرگم میشوید و هنوز سوال اصلی‌ای که در ذهن دارید این است که آیا گنو/لینوکس میتواند انتخاب خوبی باشد؟ در اینجا تلاش کرده‌ایم ویژگی‌های اصلی این سیستم‌عامل را بصورت خلاصه بیان کنیم:

تحقیقات نشان می دهند توانایی ما در تشخیص دروغ گفتن دیگران صرفاً در حد حدس و گمان است. شاید به همین دلیل باشد که در بسیاری از موارد دروغ های دیگران از دستمان در می روند و آنها را باور می کنیم؛ زیرا حدسمان این است که فرد مورد نظر دروغ نگفته است.

عمل دروغ گفتن برای اغلب انسان ها با واکنش های متعددی همراه می شود چرا که مغز برای مکث و پنهان کردن حقیقت به مقداری زمان نیاز خواهد داشت.

در گذر سال ها، شرکت های سازنده روتر تلاش داشته اند تا پیکربندی و تنظیمات اولیه جهت اتصال به اینترنت را بهبود بخشیده و ساده تر کنند. در حالی که در برخی روترها هنوز می توان توسط SSH چنین کاری انجام داد، بیشتر کاربران ترجیح می دهند تا به سراغ رابط کاربری گرافیکی که از سوی سازنده روتر آماده شده بروند و به شکلی ساده و مرحله به مرحله، تنظیمات اولیه را انجام دهند.

اخیرا برای میلیون ها کامپیوتر شخصی در سرتاسر دنیا نوتیفیکیشن شرکت مایکروسافت به طور منظم نشان داده می شود. که ماهیت این نوتیفیکیشن ها اینگونه است: کاربران عزیز، چه اندازه در مورد ارتقاء سیستم به ویندوز 10 اطلاع دارید؟ گاهی اوقات این پیام ها منظور را به خوبی نمی رساند: "سیستم عامل ویندوز شما در  به ویندوز 10 آپگرید خواهد شد". چنین پیغام هایی به صورت پاپ آپ بر روی تمام نسخه های قانونی ویندوز های 7 یا 8 نمایان می شود که برای کاربران زیادی سوال معقولانه ای پیش می آید: من باید به سیستم عامل جدید آپگرید کنم؟

اخیرا یک مطالعه نشان می دهد که شرکت گوگل به طور مخفیانه مکالمات و مباحثات را ذخیره می کند.

بله این موضوع حقیقت دارد، گوگل صداها را ضبط می کند. اما این کار را فقط برای شناسایی صدا انجام می دهد و اپل هم دقیقا همین کار را انجام می دهد. در هر دو مورد، ضبط صدا به منظور کمک به برنامه های اختصاصی خودشان (OK Google and Siri) ذخیره می شود یعنی مکالمات شما را ضبط می کند و از آن برای شناسایی بهتر در این دو اپلیکیشن استفاده می کند. نقطه ی قابل توجه این است که گوگل تنها بر روی دستگاه های اندروید این ضبط را انجام می دهد و بر روی محصولات اپل این کار انجام نمی شود( مگر اینکه بر روی آیفون خود اپلیکیشن های گوگل رانصب کرده باشید).