دنیای متن باز

win10

آیا از ویندوز ۷ به ۱۰ مهاجرت کنیم؟ چرا؟!!


احتمالا چند سال و مدتی است که ویندوز ۷ را بر روی کامپیوتر خودتان نصب کرده اید و بسیار هم از عملکرد آن راضی هستید. دلیلی هم برای رفتن به ویندوز ۸ هم ندارید و نیازی به ارتقای سیستم عامل‌تان نمی‌بینید. با این وجود، ویندوز ۱۰ رایگان است و دارای قابلیت های متنوعی می باشد. یعنی می‌توانید همین حالا بدون پرداخت هزینه‌ از ویندوز ۷ قدیمی خودتان به ویندوز جدید ۱۰ ارتقا پیدا نمایید. با این حال، آیا این ارتقا ارزش‌اش را دارد؟

مزایای ارتقا به ویندوز ۱۰


‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بدون هزینه

یکی از اصلی ‌ترین موارد جهت ارتقا به ویندوز ۱۰، رایگان بودن آن است و عدم نیاز به پرداخت هزینه می باشد. البته فقط تا ۲۶ جولای ۲۰۱۶ . در صورتی که سیستم عامل کامپیوتر فعلی شما ویندوز ۷ است، می توان نتجیه گرفت به احتمال فراوان ویندوز ۱۰ نیز بر روی آن اجرا خواهد شد. ولی ممکن است تعدادی از تجهیزات جانبی خاص از قبیل:  اسکنر یا پرینتر شما دارای مشکل  ناسازگاری با ویندوز جدید باشد. اما به طور کلی هر چیزی که روی ویندوز ۷ کار می‌کند، می بایست بر روی ویندوز ۱۰ نیز به درست یکار کند. (البته همیشه این طور نخواهد بود!)

win10

‌سرعت بیشتر

نسخه جدید ویندوز نسبت به سیستم عامل های پیشین سرعت بسیار بیشتری دارد. ویندوز سریعتر اجرا می‌شود و میزان مصرف برق نیز کمتر خواهد بود. البته اجرای بازی‌ها سریعتر نمی شود و این موضوع، به سخت‌افزارتان ربط خواهد داشت. البته اگر اهل بازی با کنسول باشید، ویندوز ۱۰ قابلیت‌های خوب وجالبی به کسانی که Xbox دارند ارایه می‌کند.


‌‌‌‌‌صفحه دسکتاپ منظم

ظاهر ویندوز ۱۰ هم مثل ۸، ساده است. یعنی مثل ویندوز ۷ خبری از پنجره‌های شفاف نیست. این قابلیت باعث می‌شود تا سخت‌افزارتان کمتر تحت فشار باشد و از آن منابع سخت افزاری برای نر‌م‌افزارهای دیگر استفاده کنید.


‌‌‌‌ابزارهای فراوان دسکتاپ

ویندوز ۱۰ برخی از قابلیت‌های قدیمی مربوط به ویندوز ۷ مثل Aero Peek را دارد. با استفاده از Task View هم می‌توان تمام پنجره‌ها را روی دسکتاپ‌های مجازی جداگانه باز کرد. منوی Action Center هم در سمت راست ویندوز تمام هشدارها را در دسترس شما قرار می دهد.

win10

‌‌‌‌‌استفاده از قابلیت های خوب ویندوز ۸

مرورگر فایل یا همان File Explorer مربوط به ویندوز ۸ در ویندوز ۱۰ هم وجود دارد. قابلیت File History هم اجازه می‌دهد تا از فایلهایتان به راحتی backup تهیه کنید. البته اگر با قابلیت پشتیبان‌گیری ویندوز ۷ راحت‌تر هستید، آن هنوز هم در ویندوز ۱۰ هست.


‌‌‌‌‌حذف ضعف های ویندوز ۸

نرم افزار‌هایی که در فروشگاه ویندوز (Windows Store) وجود دارند، دیگر مثل ویندوز ۸ تمام صفحه را اشغال نمی کنند و در پنجره‌ای جداگانه اجرا خواهند شد. با این حال، هنوز هم امکان اجرای آن‌ها به‌صورت تمام صفحه وجود دارد. فقط کافی است Tablet Mode را از Action Center فعال نمایید.


‌‌۷. وجود منوی start قدیمی


ویندوز ۱۰ منوی start را بازگردانده است. این منو در عین اینکه مثل استارت منوهای قبلی کارآمد است، امکان اعمال سلیقه های شخصی زیادی هم دارد.


‌‌‌‌‌امکان جست جوی سریعتر

ابزار search که قبلا در منوی start بود به نوار پایین دستکاپ (Taskbar) انتقال داده شده. با استفاده از این ابزار جستجو نه‌ تنها می‌توان تمام کامپیوتر را گشت، بلکه می‌توان در فضای وب هم جست و جو نمود و پاسخ های دلخواه را هر چه سریع تر پیدا کرد.


جستجوی ویندوز ۱۰ دستیاری به نام cortana را هم دارد که قابلیت های زیادی دارد و می‌تواند کارهای روزانه‌تان را دسته‌بندی نماید.

win10

‌‌‌‌‌‌‌‌‌معایب ویندوز ۱۰


‌امنیت مشکوک

ویندوز ۱۰ بیش از هر سیستم عام دیگری به اطلاعات شما دسترسی دارد و آنها را جمع‌آوری می‌کند. البته امکان غیرفعال کردن آن‌ها هست، اما تنظیمات آن‌ها در گوشه و کنار ویندوز پراکنده شده‌اند و برای غیرفعال کردن هر کدام باید تنظیمات مربوط به آن را را پیدا نمایید.


۲- به روزرسانی اجباری


تمام آپدیت‌ها به محض انتشار دانلود و نصب می شوند. اگر windows 10 pro داشته باشید می‌توانید تنها برای یک ماه،‌ آپدیت‌های غیرامنیتی را به تعویق بیاندازید، اما کاربران نسخه‌ی Home برای غیرفعال کردن آپدیت‌ها باید به روش‌های غیرمعمول متوسل شوند.


‌‌‌۳- نیاز ضروری به اکانت مایکروسافت


داشتن حساب کاربری مایکروسافت برای اجرای برخی از نرم‌افزارهای اجباری است. البته هنوز هم می‌توان از همان حساب کاربری ویندوز استفاده کرده، اما برخی از نرم‌افزارها بسیاری از امکانات‌شان را از دست می‌دهند و بازدهی دلخواه را ندارند.

win10

۴. حذف قابلیت‌های قدیمی ویندوز حذف


برخی از قابلیت‌ها و بخش‌های ویندوز از آن حذف شده‌اند. برای مثال Windows Media Center دیگر وجود ندارد. گجت‌های دسکتاپ کاملا حذف شده‌اند و مهم‌تر از همه ، بازی‌های ویندوز دیگر در آن وجود ندارند.


‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در نتیجه تصمیم گیری با شما خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی